Week 24

15 mei 2022 - Gjirokastër, Albanië

We hebben veel gezien en gedaan deze week.
Tirana bezocht door we lekker doorheen te wandelen en bunk-art 2 te bezoeken. Veel is onder construction in Tirana. Je ziet wel enorm veel verschillende bouwstijlen.
We hebben de nacht doorgebracht op een parkeerplaats in het centrum, in de nacht totaal geen last gehad van de grote stad. In de avond komen er wat mannetjes bij elkaar om enorm fanatiek domino te spelen.

Na Tirana hadden we behoefte aan een extra standtussenstop, waar we ook heerlijk konden eten. Kalamari was erg heerlijk (en niet zo duur als in Nederland)

Wouter heeft Birk hier over zijn aangepraatte zeeangst heen geholpen. Hij durfde al een tijdje de zee niet meer in omdat Sterre had gezegd dat er haaien zwemmen in zee. Hij heeft daarna enorm genoten van het springen over de golven.
Aan het einde van de dag reden we richting Apollonia, waar we in de avond gratis de site konden bezoeken en konden overnachten op de parkeerplaats.

We reden (na enige gezellige vertraging want als je steeds nieuwe reizigers onmoet blijf je vaak langer kletsen dan je bedacht had) door naar Gjipe beach en besloten het strand de volgende dag pas te bezoeken omdat het een flinke klim zou zijn terug naar de camper en we ruim de tijd wilde nemen voor het strand (we kwamen geloof ik ook pas rond 16:30 er aan, vanwege de verlate start en de wegen zijn in basis best heel goed maar dit stuk had weer veel bochten en bergen).

Gjipe beach was werkelijk prachtig, we zijn allen vrij rood teruggekomen van een paar uurtjes strand en waterpret.

Na een tussenstop op een leuk strandje met zwerfpupjes reden we naar the blue eye, helaas voor ons waren we dag weer vergeten en bleek het zaterdag te zijn en de ene buslading na de andere kwam aanrijden. De plek is prachtig maar niet met zo ontzettend veel drukke toeristen.
We besloten dan ook gjiroskastar een dagje uit te stellen en morgen te gaan bezoeken. Vandaag vertoeven we op een ietwat saaie camping maar hebben we wel even lekker kunnen douchen. En genieten we nu van een lekker regenbuitjes onder onze luifel.

We genieten ook enorm van de heerlijke temperaturen hier, behalve de nachten dan 🥵.

De mensen zijn over het algemeen ontzettend aardig. Ik werd twee keer op dezelfde opgebroken weg tegen mijn spiegen aangereden, de eerste keer een tegenligger die midden op de veel te smalle weg bleef rijden, de andere keer iemand die we inhaalde op die zelfde te smalle weg. Zij stopte wel een stukje verderop en vroeg of alles oke was dus super lief.

Het eten hier is simpel maar lekker, simpel is voor ons gezin met allerlei allergieen echt zo handig. Ook is het in het binnenland nog goedkoper dan aan de kust, dus met regelmaat zullen we nog een lekker hapje uit gaan eten. Zo ook genieten we van de aardbeien hier ze smaken heerlijk en kosten zon 0,85 cent voor een bakje van 500gr.

We vinden Albanie echt een super leuk en mooi land.

1. Hans Titulaer:
    15 mei 2022
    Veelzeggende foto's. Leuk hoor.
    Ik keek zo even op de kaart in dit blog. Jullie hebben heel wat kilometers erop zitten! Ruim 7000 km. Fijn dat het zo mag gaan! Geen tussentijds onderhoud voor de auto/aanhanger? Hou het in de gaten. Fijne avond, ook daar zo zwoel als hier in Breda misschien? Laat het jullie goed bekomen allemaal. 👋
  2. Wouter, Marielle, Kay, Sterre & Birk:
    15 mei 2022
    De aanhanger staat met stukken in kroatie, die gaan we straks weer ophalen. Dus nu heerlijk vrij op pad zonder aanhager. Ja het is lekker hier al wen ik daar ook snel aan begin ik nu om 22:00 buiten wel frisse armen te krijgen in mijn zomerjurkje 😅 zal eens gaan opzoeken hoeveel echte km we al gereden hebben
  3. Co Dreef:
    15 mei 2022
    Ziet er weer echt vakantie-achtig uit. Jullie genieten er echt van. Nog heel wat te gaan. Goede reis en blijf genieten!