Week 4

26 december 2021 - Pêra, Portugal

Birk heeft leren fietsen deze week, lekker rustig fietsen beetje rondkijken, onder het duikelrek door, vallen en weer opnieuw proberen.

Deze week heeft het veel geregend en net zoals we dat thuis ook deden, regelde Sterre een filmmiddag in de tent met vriendjes en popcorn. Gelukkig meteen de eerste slechte dag want de tent bleek in een kleine zonk te staan en door de vele regen stond er dus water in de tent wat door de bodem naar binnen kwam.

Het idee de tent te gebruiken bij slecht weer ging dus twee dagen goed en daarna konden we de tent elke dag dweilen (dat water komt er wel in maar gaat er niet vanzelf uit helaas). Gelukkig waren er veel droge momenten en is er een kantine waar ze de ruimte hebben.  Nu wachten op droge dagen zodat we alles goed kunnen drogen en opruimen.

Kerst voorbereiding werden gedaan, ieder bedacht iets lekkers om te eten om dat vervolgens zelf te gaan maken. Fruit salade gemaakt door Sterre in een heerlijk warm zonnetje, sushi rolletjes en taart door Birk en Kay. Wouter had een heerlijke rund stoof op de rocketstove dus een dagje met wat nat hout een vuurtje maken als gevolg. Mijn aandeel was de kids helpen. We hadden onszelf ook nog een klusje toebedeeld een wasrek ophangen in de camper om ook binnen soms wat te kunnen drogen.

Met veel restjes over start tweede kerstdag met een creatief engels ontbijt (te veel eten op te weinig gaspitjes) en daarna zoete inval als de kids honger hebben kunnen ze wat restjes komen snoepen. Heerlijke chilldag, waarbij we ons ook bezighouden met onze vervolg route vanaf 3 januari.

Sterre ging mee boodschappen voor de kerst doen en we belandde in de zara omdat Wouter door zijn shirtjes heen was. We maakte even gebruik van een shop momentje met Sterre.  Heerlijk genoten van Sterre die ik aan mocht kleden, de jas stond haar werkelijk prachtig maar met Sterre haar camping leven was de jas geen optie 😅, en is het een leuk jurkje en een hoody geworden die ze al zo lang wilde hebben.

Voor nu zijn we blij met de gecreeerde  slaapplaatsen en slaapt Birk heerlijk op de voorstoelen, wat mij letterlijk ruimte geeft aangezien hij voorheen de hele nacht tegen mij aan kroop, superfijn maar wat mijn slaapuren niet altijd ten goede kwam.

Kay heeft wat vrienden gemaakt, wat zorgt voor vele late avonden, gelukkig komt hij stilletjes de camper binnen en krijgt hij meer handigheid in het in zijn bed kruipen. Super dijn voor hem maar wat straks wel nog voor wat strubbeling kan gaan zorgen als we gaan vertrekken, eerder dan zijn vrienden. Heel begrijpelijk maar we leggen alle kids uit dat we onze reisplannen niet laten afhangen van de plannen van andere.
Sterre heeft een vriendje waar ik dit soort dingen met hun even aankaart, zodat ze inziet dat alles went (die zijn nu 17 maanden aan het reizen, schoolwerk, vriendjes maken en loslaten) maar ook dat je met regelmaat weer dezelfde mensen tegen komt.

Het samenzijn, zonder al te veel verplichtingnen doet ons als persoon en als gezin enorm goed. Emoties komen sneller en dieper binnen en over, maar zijn ook sneller en beter opgelost. De strugles die we hebben zijn niet anders dan thuis. Wouter die nu voltijds aanwezig is zorg voor een fijne verdeling in alles, waar we beide van genieten, maar ook de kids groeien naar hem toe. Wat we hoopte dat er ging gebeuren gebeurd ook.

Bij de foto's en video's staat weer nieuw beeldmateriaal voor jullie. We staan open voor eventuele vragen die jullie hebben, dit mag en kan van alles zijn.

Fijne jaarwisseling voor jullie allen.

1. Hans Titulaer:
    26 december 2021
    MIJN ervaring leert: het juiste plekje vinden is niet makkelijk. Een hobbelige ondergrond of iets hellend zal je vaker voor lief moeten nemen. Een geoefend/geroutineerd oog zal je tzt leiden naar idyllische plekjes die zich (bij toeval soms) zullen aandienen. En regen kan een dominante factor zijn.
    Dat emoties sneller en dieper binnenkomen; tja, de mens als territoriumafhankelijk wezen wordt hier wel aangesproken op zijn/haar elasticiteit. Niks nieuws, maar wel verrassend, iedere keer weer. Zo te lezen aanvaardbare condities tot op heden!
    Alle goeds wens ik jullie toe. Aan inventiviteit ontbreekt het jullie niet, creatievelingen! ;-)
  2. Co Dreef:
    26 december 2021
    Allereerst hopen we dat jullie fijne feestdagen hebben gehad. En uiteraard ook de beste wensen voor 2022. De filmpjes en het reisverhaal geven een leuke indruk van jullie dagelijks bestaan. Uiteraard genieten jullie ook nu veel meer van de opgroei van de kinderen. Het weer heeft zeker invloed erop. Uiteraard zijn we benieuwd hoe de reis zich gaat voort zetten. Omikron en de verplichte booster (in de meeste landen) kunnen problemen opleveren. Veel zonneschijn gunnen we jullie van harte, en verkassen hoort er inderdaad soms bij. Lieve en hartelijke groetjes van ons.