week 35

5 augustus 2022 - Giethoorn, Nederland

Er zijn wat weekjes uitgevallen met het bijhouden van onze blog. Ik moest zelf ook even terug lezen waar ik was geëindigd.
De weg terug naar Nederland was relaxed, we hadden de tijd, maar pff wat was het heet in de auto. Dus probeerde we elke middag iets van verkoeling op te zoeken, en als dat niet lukte omdat er een prachtig meer omheind was met hekken pakte we onze camping douche, bikini aan lekker afkoelen maar. We reden deze week ook in de avond omdat het simpelweg te heet was om te gaan slapen, dan nog maar wat km maken. Soms een rustdag tussendoor waarbij de kinderen met bekende vriendjes konden spelen en wij konden bijkletsen.
We hebben deze terug reis dan ook heel anders ervaren dan de andere twee lange stukken die we afgelopen maanden gereisd hadden (de heenreis naar Portugal en de de reis van Kroatie naar Portugal).

Aangekomen in Nederland hebben we twee weken op de oprit bij mijn ouders gestaan, waarvan we een kleine week alleen waren en in huis hebben geslapen, de camper wat grondiger kunnen poetsen, watertank schoongemaakt en eens goed al het zand met een stofzuiger kunnen weghalen. De hondjes hebben hier heerlijk in de tuin kunnen spelen en Harvey kon voor het eerst helemaal los van zijn lijn. Wat vond hij dat fijn, en wat hebben we genoten van het speelgedrag van beide hondjes samen. Harvey blijkt toch wel de baas te zijn, maar liet dit nog niet zien als hij aan de lijn zat.

Soms was het best druk, wij in de tuin, mijn neefje en nichtjes ook te logeren en Christoffer (een jongen die jaren lang bij mijn ouders op vakantie kwam via Europa kinderhulp die kwam nu zelf met de trein naar Nederland). Dan is het toch fijn een soort van je eigen plekje te hebben. De kinderen hebben genoten van alle extra aandacht, tijdelijke eigen kamer, nieuwe speelgoed en wij konden dan weer genieten van de kids en de hondjes. Waar ik niet van kon genieten was al dat opgeruim de hele tijd, al die spullen moeten ook worden opgeruimd en als je geen spullen hebt hoef je ook niets op te ruimen. Alles poetsen, de camper poetsen is zo klaar, al was het huis poetsen met zijn ook zo gedaan, iedereen een taak en even doorwerken.

Eindelijk konden we ook ons nichtje Lune ontmoeten en oppassen zodat Laura even bij kon slapen. Genoten hebben we hiervan. Hieronder een kleine opsommingen van wat we allemaal gedaan hebben deze twee weken:

Spelen en logeren met klasgenootjes, fysiobezoekjes, op bezoek bij opa, bij gekletst met vrienden, ons huis bekeken, onze buren bezocht, nieuwe fiets gekocht, Kay is met Christoffer naar de Efteling geweest, kinderen zijn naar de Biesbosch gefietst, wij hebben even samen tijd gehad en lekker met de hondjes in het bos gewandeld.

Na twee weken zijn we weer op pad gegaan, Sterre logeren bij haar bestie uit Boekel en wij even bijkletsen in het Ecodorp, heerlijk was dat. Daarna Sterre op kamp gebracht in Zwartsluis.

Afgelopen week hebben we in Giethoorn gestaan, eerst vrij, maar we merkte dat we ons toch lekkerder zouden voelen op een camping, waar je je aanhanger lekker kan laten staan en relaxed buiten in je stoeltje kan zitten. We zijn dan ook geland op een boerencamping waar wij het leeftijd gemiddelde wel enorm naar beneden gehaald hebben. Maar wat een heerlijk plekje is het, bij de boer, koetjes, zandbak, geitjes en lekker veel ruimte. De meeste campings zijn enorm duur, maar deze was betaalbaar met iets meer dan 20,- per nacht.

We zijn een middagje naar de Nooterhof in Zwolle geweest, zeker een aanrader met lekker weer hier even langs te gaan met kinderen, Birk heeft heerlijk gespeeld in de waterspeeltuin. En we hebben een klein rondje gefietst naar Giethoorn waar gestrand zijn in een  De Oude Aarde, stenen winkel. Goed geslaagd teruggefietst om er zaterdag met Sterre nog een keer heen te fietsen.

Sterre heeft genoten van haar kamp, waar wij waren voorbereid op een heftige einde van dag met een vermoeide Sterre, hadden we een heerlijke middag met gezellige, niet al te vermoeide Sterre die meteen lekker met Birk van alles ging doen. Nu zagen we ook waarom we ons zo verveeld hadden deze week, Sterre heeft met al haar plannen vaak onze hulp nodig.

We gaan nog even twee dagen genieten op deze rustige plek, de stenen winkel bezoeken, wasjes draaien, Kay zijn tas inpakken en maandag pakken we de boot naar Terschelling.

Het voelt vreemd terug te zijn in Nederland, het voelt nu nog heerlijk vrij, en ik hoop dat gevoel te kunnen blijven behouden als we straks weer in ons huis gaan wonen. We hebben geleerd nog meer naar onze intuïtie te luisteren en er naar te handelen. Te ontdekken dat alles gebeurd met een reden en deze ook zien omdat er tijd voor is ipv te gaan zitten balen dat iets anders loopt dan bedacht of gepland. We zijn vaak veel te gehaast aan het leven, wat eigenlijk helemaal niet nodig is, we stellen veel te hoge eisen aan onszelf wat helemaal niet nodig is, we mogen vele malen liever zijn voor onszelf.
Leren te luisteren en vooral handelen naar wat je gevoel je ingeeft hebben we nu leren te doen en hopen we goed voort te kunnen zetten. Niet meer leven zoals een ander vindt dat je moet leven, niet meer iets doen omdat je denkt of weet dat de ander graag wil dat je het doet, maar leven vanuit je eigen zijn, je eigen liefde voor jezelf en de wereld om je heen.  Leven zoals wij het prettig vinden, handelen op een manier die voor ons prettig en onvoorwaardelijk voelt. Onvoorwaardelijke hulp en liefde bieden aan anderen. Geen geroddel over andere, maar met respect kijken naar de situatie van de ander, vragen stellen om helderheid te krijgen ipv aannames doen waarvan je geen idee hebt of het klopt.
Af en toe afspreken met andere gezinnen die gereisd hebben en net als ons weer terug naar het gewone leven gaan, zal denk ik erg belangrijk zijn om elkaar te helpen herinneren hoe het reizen ging, welke lering we daaruit gehaald hebben en mee willen nemen in het gewone leven, en of dat nog steeds blijft lukken, elkaar even helder houden niet terug te vallen in oude patronen.

1. Laura:
    5 augustus 2022
    Amen🙏 mooi en goed omschreven, een eye-opener voor (wellicht) meerdere mensen om met die visie te leven: leef en last leven vanuit het gevoel, niet het ego of de maatschappij!
    En duizend maal dsnk voor jullie hulp en er gewoonweg weer zijn, dank!🥰 geniet van het mooie eiland, zalig uitwaaien en met wiebelende tenen in het zand zitten!💃
  2. Co Dreef:
    5 augustus 2022
    Allereerst welkom thuis. Kennelijk nog even wachten voordat jullie in je eigen huis kunnen. Gelukkig een goede thuisreis en met een leuke en lieve terugkijk op jullie avontuur. Ik hoop dat jullie kinderen ook hun draai qua opleiding kunnen vinden, want dat is voor hen wel belangrijk. Geniet van het terugkijken op jullie reis, maar het leven gaat wel weer gewoon door. Sterkte, en wij hopen dat het jullie mee zit. Succes!
  3. Tanja.zuijdevelt:
    6 augustus 2022
    Wij zijn 5,5 weg geweest naar de Noordkaap....en dat was al levens veranderd. De vrijheid, geen rekening houden met en zonder schuld gevoel....ik voel me herboren....geen stress en anders gaan denken.🥰
  4. Wouter, Marielle, Kay, Sterre & Birk:
    6 augustus 2022
    En nu volhouden deze gedachte.

(Tanja, ben je een bekende voor ons? Ik vind reacties altijd erg leuk om te lezen maar soms heb ik geen idee of ik de persoon wel of niet ken vandaar deze vraag)
  5. Tanja.zuijdevelt:
    Jullie buuf uit de Leerlooierstraat.😁
  6. Wouter, Marielle, Kay, Sterre & Birk:
    6 augustus 2022
    Dacht het al wel, leuk ik kan je een langere reis ook echt aanraden hoor heerlijk is dat.
  7. Hans Titulaer:
    7 augustus 2022
    Fijn dat jullie een graag gewilde reis hebben kunnen 'afronden', want het alles zal zijn impact wel hebben op jullie verdere leven. M.n. de kinderen zullen het zich lang gaan herinneren als een rijke ervaring onder leiding van een welwillende pa & ma & ...... de redelijk gunstige omstandigheden waardoor het alles zo heeft mogen zijn. ;-)