twee maanden na thuiskomst

19 oktober 2022 - Oosterhout, Nederland

Hoi Lieve allemaal

Wat is het een pittige, heftige, leuke, uitdagende periode geweest. Weer terug wonen in ons huis. Praktisch gezien alle dozen weer uitpakken, kamers op orde maken zoals we dat graag voor nu willen. Sterre weer naar school, dagbesteding regelen voor Kay, langzaam voorbereiden op Birk zijn eerste schooldag, zelf werken, draai vinden, huishouden, Wouter werken en zoekende naar een nieuwe baan die beter passend is en wat voor mij dan ook nog meespeelt is het weer, ik houd van aangename droge dagen, dus daar had ik afgelopen periode niet echt enorm mazzel mee.

Het heeft wat weken geduurd voordat we alle kamers en ruimtes hadden zoals we dat wilde hebben om ze fijn te kunnen gebruiken. De zolder begint ook opgeruimd te raken en dan heeft alles weer een plekje gevonden in en om het huis.

Structuur in de dagelijks leven is iets wat ik soms wel miste tijdens het reizen, om een fijne structuur in het dagelijks leven te creëren heb ik echt even moeten zoeken. School, huishouden, werken, tijd voor mezelf. Het was daarin ook echt een enorme uitdagende en pittige periode om niet dit zo vorm te geven dat het fijn is, goed werkt voor iedereen en nog steeds gaat op een manier die relaxed aan voelt, en die we mee willen nemen van de reis. Dat stukje heeft nu vorm gekregen, maar mij ook veel energie gekost.

Sterre heeft het na wat pittige start weken op school ook nu haar draai gevonden, en daarbij zijn we met haar gestart met reflex integratie therapie. We hopen hiermee te bereiken dat Sterre beter in haar vel komt te zitten, lastige situatie, veranderingen beter aan kan op een manier die haar energie niet helemaal opeet. Praktisch betekend dit dat ik elke avond bij haar een paar oefeningen doe, waarvan de meeste voelen als een massage voor haar, dus echt een geniet momentje. We merken ook al dat het beter gaat, haar uitbarstingen zijn veel minder en minder heftig en lang, ze kan in de ochtend fijn opstaan ipv met een ochtend humeur huilend uit bed komen. Wat dus de start van de dag al meteen fijn en gezellig maakt voor iedereen en dat werkt dan de hele dag door positief verder.
Op school heeft ze voor het eerst huiswerk en was de spanning te snijden afgelopen dagen, want ze heeft vandaag topo toets Nederland, waar ze voorheen in de paniek kon schieten is dat nu niet meer en doet ze wat ze kan met plezier ipv tegenzin. Ze is dan ook trots op zichzelf dat ze in 3 dagen alles heeft kunnen leren.

Kay, tja om gek van te worden, boos en gefrustreerd zijn we hier om het systeem. Pgb budget is al weken rond, hij kan per direct naar Digibende, maar er is een persooneelstekort bij het taxibedrijf en een ander taxibedrijf inschakelen dat past dan niet in het gemeente systeem. Onze gemeente medewerker is echt een topvent, creatief, open en eerlijk, hardwerkend en trekkend aan het systeem,  zodat wij dat ook kunnen zijn. We denken graag mee in alles, maar in basis moet de gemeente zorgen voor het vervoer, maar ons dan compenseren in kosten zodat wij zelf hulp in kunnen schakelen dat past niet in hun systeem.
Kay werkt nu op zaterdag 2 uurtjes bij de AH en gaan we onderzoeken of hij bij een vereniging kan aansluiten. Hij mist namelijk vrienden om hem heen, hij heeft ze wel vanuit het jnm kamp, maar die wonen veelal erg ver weg. Maar samen gaan ze nu wel af en toe naar een kamp en mogen wij heel Nederland door om hem daar heen te brengen. Hij regelt dit allemaal zelf en in overleg met ons, heel fijn gaat dat.
Helaas zien we hem wel afzakken, een dagbesteding buitenshuis is echt noodzakelijk. Maar hij pakt het wel goed op, is creatief op verschillende dingen doen op de computer en zichzelf te ontwikkelen. Daarnaast mag hij nu op Birk passen, wat hem een extra zakcentje oplevert maar ook verantwoordelijkheden geeft en die pakt hij goed op. Samen koekjes bakken als hij moet oppassen biedt hij zelf aan en Birk in bed leggen is hem ook heel erg goed gelukt. Dus al met al hebben we een thuiszittende puber die best een gemakkelijke puber is. Wij mogen niet klagen daarover al heb je als ouders soms wel je frustraties, maar die horen bij het groeiproces van beide kanten.

Birk is vandaag voor het eerst naar school en we krijgen net een berichtje van zijn juffie dat hij het heerlijk doet, geniet van alles en lekker mee doet met alles. Het afscheid nemen ging super goed, hij mocht aangeven hoe hij wilde dat ik hem wegbracht. Samen hebben we zijn hele tas uitgeruimd, want zon eerste dag heb je meer bij dan anders (reserve kleding, laarzen, slofjes), daarna is hij aan de hand met Juffie de klas in gelopen en mocht hij naast haar zitten en kon ik naar huis. De foto's die we net kregen gaven een mooi beeld van hoe zijn eerste dagje verloopt, nog een beetje spanning zie je wel maar het genieten en leren straalt er ook echt van af.
De afgelopen weken was Birk hele dagen thuis en dan verveelde hij zich soms best wel, na 9 maanden lang altijd iemand om mee te spelen of iets om te gaan doen met het gezin en dan ineens niemand om mee te spelen, papa werken en alleen met mama. Dat was voor ons beide best pittig en intensief, zoekende naar een dagindeling die voor ons beide fijn was. Langzaam aan heeft dat vorm gekregen.

Ik ben ook gaan werken, na schooltijd bij een vriendinnetje van Sterre, oppassen en het huishouden bijhouden. Op deze manier kan ik er altijd zijn voor de kinderen en kunnen ze mee naar mijn werk. Het is fijn om ook wat anders om handen te hebben en mee bij te kunnen dragen in de financieële lasten. Andere plannen liggen nog op de uitwerk plank, en gaan hopelijk in het volgende kalenderjaar vorm krijgen.

Ons gezin is natuurlijk ook uitgebreid met twee honden, een kleine pittige dominante pup en een bange straathond. Daarnaast hadden we nog twee katten. Na enige weken durven de katten  nu ook steeds meer in de huiskamer te komen. Vlieg heeft schijt aan kleine Izar en loopt langs hem heen en geeft hem kopjes, waarbij Izar dan denk ja leuk die wil spelen. Harvey kan ze nog wel eens opjagen maar ook dat gaat beter. Ook went Harvey langzaam aan andere mensen in huis, hij blaft soms ineens heel hard waardoor je je rot schrikt en de ander ook. Na weken lang dweilen binnen is Izar ook eindelijk goed zindelijk dat hij niets meer in huis en in de tuin doet, wel zo fijn. Want met je blote voeten in een hondendrol stappen als je je omdraait van een spelletje spelen in de tuin vond Birk toch niet heel erg fijn.

Ondertussen begint Wouter aan zijn laatste 1,5 week bij Amarant werken en gaat per 1 november in Tilburg op OC Leipark werken. Samen genieten van weekenden en vakanties. Want ook die weekenden waarin ineens allerlei afspraken staan is wennen. We zullen ons dan ook niet meer in allerlei bochten wringen om meerdere afspraken op 1 dag haalbaar te maken. 1 afspraak is meer dan voldoende liefst voor het hele weekend, en geen afspraken is ook echt genieten. We zeggen liever iets af dan ons zelf voorbij te lopen.

Ik probeer van alles veel meer te genieten, en soms moet ik mijzelf daar weer even bewust van maken. Ik probeer ook echt veel meer balans te vinden in het leven, en moet zeggen dat het zijn weg begint te vinden. Ik geniet van onze gecreërde buitenkeuken waarbij we de ene week de beste friet ever kunnen bakken en de andere week top pizza's uit onze pizza over toveren. Ondertussen ben ik ook erg blij een van mijn beste vriendinnen te mogen ondersteunen in haar proces, zo dankbaar dat ze het contact weer heeft opgezocht, super trots op haar wat ze allemaal doet.
Op dit moment geniet ik van een heerlijk zonnetje op mijn hoofd, dit verhaal te typen in alles rust zonder een Birkje om mij heen. Ik ben zo blij voor hem dat hij naar school mag en dat hij bij een super lieven fijne juffie terecht is mogen komen. Hij gaat het zeker te weten heel erg leuk hebben op school.
Ik ben me ook bewust dat we nog met meerdere fijne mensen heel graag willen afspreken, soms voel ik mij dan schuldig dat dat er nog niet van gekomen is, maar dat is een oud stukje wat ik los laat, jullie zijn in onze gedachte en wanneer het moment daar is zullen gaan genieten van het samen zijn. Ik vind deze periode tot kerst leuk maar ook altijd erg intensief. We willen dan ook afspraken maken zodat we ten volle de tijd en aandacht hebben voor jullie.

Dit zal de laatste lange (enorm lange) update geweest zijn, ik voel wel dat ik weer wat meer met jullie wil delen over wat ons bezig houdt en hoe ons leven vorm krijgt na onze reis.

Fijne zonnige dag allemaal gewenst voor jullie.

1. Co Dreef:
    19 oktober 2022
    Lief dit lange relaas. Gelukkig dat jullie kennelijk je huis weer in goede staat terug vonden. Uitpakken van dozen, duurt altijd langer dan gepland. Druk maar ook logisch al die ontwikkelingen. Birk nu leuk op school, Sterre kan weer beter haar draai vinden, Kay moet helaas wachten op zijn taxichaffeur. Wouter naar ander werk, wat voor werk? Jijzelf druk, thuis of ook er buiten? Bedankt voor jullie lieve informatie!
  2. Lies:
    20 oktober 2022
    Veel succes allemaal , pluk de dag !
    Geniet van en met elkaar.
    Misschien hebben jullie leren waarderen hoe een huiselijke sfeer zeker heel fijn kan zijn.
    Rust en ruimte en regelmaat kan ook belangrijk zijn in iemand zijn leven .Ik denk dat Birk ook aan de kleuterschool toe is .Hij is een lief bij de hand ventje ,ontwikkelt snel heeft uitdaging nodig’
    Voor jullie weer wat meer ruimte ,voor zijn ontwikkeling goed denk ik !Nieuwe fase moet je maar denken.Ieder heeft een eigen plekje bij jullie ‘en iedereen mag anders zijn op zijn eigen manier!