Januari 2023 wat houdt ons bezig

27 januari 2023 - Oosterhout, Nederland

Er wordt nog met regelmaat aan ons gevraagd, ga je nog op pad met de camper, zijn er nog reisplannen, hoe is het nu om weer in een huis te wonen?

Ik durf nu wel te zeggen dat we weer gesetteld zijn in ons huis, ik geniet van de structuur en Wouter zijn vaste ritme qua werktijden. Alles loopt als een geoliede machine hier in huis en Birk trekt steeds meer naar Wouter toe, na jaren lang volledig aan mij gehangen te hebben.

Kay is superblij bij digibende, Birk vind het geweldig leuk op school en ontdekt elke dag weer nieuwe dingen, ook thuis, een wekker radio super leuk maar ja je moet het doen met de liedjes die er worden afgespeeld en je kan niet skippen of herhalen 😂.

Ik merk ook dat het mij goed doet een volgend reizend plan te hebben, een plan waar de voorbereidingen al voor gestart zijn.

De camper gebruiken we als gewone auto en wordt klaargemaakt om weer als kampeermiddel te gaan gebruiken voor onszelf in vakantie en om te verhuren. Vloertje opschuren en verven, een bed vervangen en ons bed praktischer maken qua ombouwen.

Mijn volgende reisplan zal alleen niet met de camper zijn. Kay krijgen we niet echt meer mee op lange reisplannen en weekendjes weg, dus wordt dit plan met een deel van ons gezin uitgevoerd.
Ik ga samen met Birk en Sterre 90 dagen naar India. We zullen daar een groot deel van de tijd doorbrengen in het project Sadhana Forest van ecodorp Auroville.

Toen wij zon 6 jaar geleden in India waren trok dit project mij enorm aan, ik heb toen gezegd ik wil hier met Sterre langer heen (Birk was toen nog in mijn buik). Voor Wouter voelde dat niet zo, en dat is nog steeds zo. Dus Wouter blijft met Kay en de hondjes thuis.

Hieronder een kort stukje over Auroville en Sadhana Forest.

Auroville is waarschijnlijk het grootste bestaande ecodorp ter wereld. Het is in 2019 50 jaar geworden en blijft gedijen in zijn groene oase van 120 nederzettingen, 19 boerderijen en zes Tamil-dorpen die zich op zijn terrein bevinden.

Sadhana Forest  is een herbebossingsinitiatief in India, (en nu ook in Kenya) maar ook een duurzame leefgemeenschap van vrijwilligers. De bewoners proberen het dorre land van het ecodorp nieuw leven in te blazen door zich te richten op herbebossing en voedselzekerheid maar ook op bewust wording van het gebruik van bv water en stroom.

Een ecodorp is geen one-stop oplossing voor klimaatverandering en grondstoffenschaarste. Uitdagingen zoals gebrek aan financiering, bestemmingsplannen en stereotypen achtervolgen ecodorpen vaak wereldwijd. Maar ook al zijn ecodorpen nog steeds work-in-progress, duurzaam leven is een stap in de goede richting – weg van zinloze consumptie en naar een verantwoorde manier van leven.