Week 5 India

12 februari 2024 - Oosterhout, Nederland

We zijn van Auroville, een prachtig guesthouse in een prachtige tuin, rustige, geluidsloze omgeving, verhuisd naar Mahaballipuram, prima hotel met zwembad en ontbijt, super drukke omgeving.
Even wat anders een zwembad in het hotel en het strand op loopafstand. Meerdere fijne plekjes om te eten. Al is de pasta met ketchup en noodles zonder vegetables en met ketchup wel het overlevingsmiddel van Birk. Sterre eet ietsje gevarieerder.

Een aantal woorden zijn voor Birk alleen in het Engels, vegetables en musquito, de Nederlandse vertalingen zijn lastig te vinden.

Iets meer structuur deze week met ietsje minder scherm maar alsnog teveel. Maar ja veel is er ook niet te doen. We hebben een prachtige site bezocht en tussendoor wat winkeltjes gekeken en naar het strand geweest. Onze energie, en vooral die van mij, was ondertussen ver op.

De kinderen hebben echt heerlijk samen kunnen spelen in het zwembad en Birk heeft al een beetje zwemles gehad van mij, wat hij erg goed oppakte. Dat bied iig perspectief voor de duur van zijn komende zwemles. Watervrij is hij iig ook wel nu.

We tellen onze dagen af tot we naar huis kunnen. De laatste dagen stonden in het teken van shoppen in Kanchipuram, sieraden en servies en potten en pannen. Wat een drukke maar leuke dag moest worden tijdens het shoppen werd een gespannen dag.

Wij hadden ons ticket kostenloos kunnen omboeken (omdat er een tijdswijziging zat in ons andere ticket), heel per ongeluk kwam ik er achter dat er 5 dagen na de omboeking geld gestort was op de creditcard rekening van lufthansa, maar zon klein bedrag dat ik dacht dat het ging om een prijsverschil in ticket. Ik heb ook nooit bericht gekregen waar dit bedrag vandaan kwam.
Toen kwam het moment om online te gaan inchecken, helaas lukte dit niet. Na de chatbox geraadpleegd te hebben bleek onze ticket niet te bestaan, er was een refund op gekregen.
Ik schoot direct in de stress, Wouter wakker gebeld en hem het Nederlandse nummer laten bellen, waar hij slecht geholpen werd en met dezelfde informatie bij mij terug kwam die de chatbox ook al had gemeld.
Wat hieraan het vreemde was, was dat ik gewoon een bevestiging van stoelnummers kreeg en mail kreeg om in te checken op dus blijkbaar een ticket wat niet bestond.

De hele dag was ik dus gespannen, en we zorgen ervoor dat we ruim op tijd op de luchthaven waren. Waar ik voor 5,- een luchthavenservice aannam die mijn bagage voor mij vervoerde en ons de goede kant op wees, een welkome hulp die ik goed kon gebruiken.

Bij de incheckbalie werd ik doorgestuurd naar een andere balie, waar ze gingen bellen en mij dus vertelde dat mijn ticket niet bestond en dat er een refund op was geweest (op een niet refundable ticket weliswaar), en met de mededeling dat deze vlucht vol zat. Wat ik dus heel vreemd vond aangezien in gewoon plaatsen had toegewezen gekregen. Er kwam nog iemand bij en toen waren er ineens wel plekken (en later zag ik in het vliegtuig nog veel meer lege stoelen), dus als we nu even het ticket konden betalen dan konden we naar huis. Wat was ik blij met een creditcard waarmee we direct konden betalen.
(kosten van ons eerste retourticket was ongeveer 2100,-, de refund die we kregen was zon 150,- en het nieuwe one way ticket was ruim 1600,-. al met al dus helemaal niet in verhouding)

Toen konden we onze bagage gaan inchecken, waarbij ik eerder die dag al de vraag had gekregen om handbagage in te checken voor een betere doorstroom. Prima lekker handig dacht ik 4 tassen ipv 3 inchecken en dus 4 tassen zo ingepakt dat het gewicht netjes verdeeld was.
Mevrouw is dit uw handbagage, euh ja, ja die is te zwaar voor handbagage dus dan moet het berekend worden als extra bagage, aaahhhhh. gelukkig was er pas 1 tas weg en de andere twee gewone bagage nog niet, dus alles weer van de band, naar de weegschaal en de ene koffer bijna helemaal leeg en overgeladen in de andere tassen die nog ruim in kg en ruimte plek hadden gelukkig.
Wat was ik blij dat we 4 uur van te voren er waren, had ik iig geen tijdsdruk. Eindelijk was het dan gelukt en konden we door de security heen uurtje gaan wachten tot we konden boarden.
Ik baalde van de hele situatie, maar wat waren we blij dat we iig naar huis konden.

We vertrokken ruim op tijd, wat inhield dat we dus te vroeg aankwamen in Duitsland en onze aankomst gate nog bezet was, dan ga je dus ergens parkeren en wordt je in een bus geladen. Eigenlijk zouden we aankomen in hal A en onze vlucht naar Amsterdam zou vertrekken vanuit A. Das erg fijn aangezien we zon klein uurtje de tijd hadden tussen door.

Nu moesten we dus wachten tot de bus vol zat voor we naar de aankomsthal werden gebracht, daar moesten we nog door de doane en security. Bij security werd ik grondig gefouilleerd, maar dan ook echt grondig, nog nooit meegemaakt zo. Ook de kids werden gefouilleerd. Ik kreeg lichtelijke tijdsdruk natuurlijk want dit alles nam redelijk wat tijd in beslag. Ook kwamen nu aan in hal Z en ja we moesten naar A.
Dus dat werd flink doorlopen, tussen mensen door piepen en mensen vragen even aan de kant te gaan.
We waren de laatste maar we hadden het gehaald.

Helaas had de bagage het niet gehaald, dat hoorde we gelukkig meteen in Amsterdam via mail en sms. We konden dus lekker snel de luchthaven af, helaas zat dit niet in de tijdsplanning van Wouter waardoor wij dus eerder buiten stonden en Wouter pas bij Utrecht was.
De bagage is een dag later thuisgebracht en dat stukje van de ticket daar ga ik volgende week nog mee aan de slag, want ergens hebben ze daar iig een communicatie fout gemaakt.

Genoeg avonturen beleefd dus en nu nog wat moe weer thuis. Tassen zijn bijna uitgepakt, wasrekken zijn bijgeleend om alles was lekker door te kunnen draaien. Het zijn voor Birk en ons pittige dagen want omdat Birk nu soort van verslaafd is aan een scherm moet die verslaving er weer uit. En dat houd in geen scherm deze week voor Birk. Om op die manier hem weer te gaan laten ontdekken wat hij wel kan doen ipv een scherm. Dat gaat gepaard met veel geduld vanuit ons, veel samen doen en veel gegil en gekrijs op het antwoord nee. Maar we zijn nu 2 dagen verder en we merken al dat het beter gaat.

We kijken terug op een bijzondere, avontuurlijke reis, met ups en downs. Een reis die volledig anders liep dan vooraf bedacht. Maar die vast om een of andere reden nodig was om toch te maken. Alles heeft een reden waarom iets gebeurd en soms ontdek je die reden pas op een heel ander moment.

1. Co Dreef:
    12 februari 2024
    Wat een avontuur. Daar denken Birk en Sterre nog jaren aan terug. Ook moeder zal ook haar herinneringen nog lang overdenken. Spanning en avontuur was dit iig. Jullie hebben India nu op een heel andere wijze meegemaakt, en dat zal nog lang nawerken, denk ik.
    Fijn dat alles goed afgelopen is. Ik gun jullie dat er nog wat meer reisgeld terugkomt en hoop dat Birk en Sterre, zich weer snel aan het gewone schoolleven kunnen aanpassen. Kortom, hoe wordt deze ervaring door eenieder verwerkt? Sterkte, en denk vooral aan de leuke dingen die jullie hebben meegemaakt. Lieve groetjes, en dank dat we op deze manier betrokken mee konden lezen.
  2. Ada v Marrewijk ( ooit bij de scouting gezeten):
    19 februari 2024
    Diep respect voor jou Mariëlle je hebt het toch maar mooi gedaan . Ondanks de ups en downs Hebben jij en de kinderen toch ook weer een ervaring opgedaan die niemand ze meer afpakt . En super bedankt dat ik dit avontuur mocht mee lezen . Gr Ada
  3. Wouter, Marielle, Kay, Sterre & Birk:
    19 februari 2024
    Dank je wel voor je mooie reactie. Die steunen me wel hoor nu. Ik ga morgen eens even alle leuke foto's bekijken, om die momenten terug te halen en die meer aandacht te geven dan de minder fijne momenten.

Jouw reactie